Usein sanotaan, että ympäristöllä on suuri vaikutus luovan työn
tekijälle. Tarvitaan motivaatiota ja virikkeitä joista hyvä ajatus voi saada
alkunsa. Toisaalta tarvitaan myös rauhaa ja vapautta, jossa ajatus saa kehittyä
ideaksi. Tällaisessa merkitysympäristössä on tarjolla näitä aineksia siinä
määrin, että luovuus tulee kunnolla ruokituksi. Ei ihme, että Henna on tänään
taiteen maisteri ja muotoilija, joka mielellään katsoo kansankulttuuriin ja
ammentaa sieltä ideoita erilaisten tekstiiliteosten suunnitteluun. Pohjalaisuus
vaikuttaa syvällä ytimessä sekä hänessä itsessään että hänen tuotteissaan.
Kun sitten siirrytään sisälle taloon, tullaan kuin
kodikkaimman sisustuslehden keskiaukeamalle. Kaikesta näkee, että emännällä on
värimaailma ja tunnelman tekemisen taito hyppysissään. Kysyn onko suvussa ollut
enemmänkin käsityöläisiä? Henna tuumii hetken aikaa ja toteaa sitten: "Manterelaiset
ovat olleet enemmänkin sosiaalisia, ja sieltä minullekin varmaan periytyy tämä
luonteenpiirre. Äidin puoleisessa suvussa sen sijaan on ollut enemmän
taipumuksia käsityöhön. Kankaita ovat kutoneet melkein kaikki
naiset." Olipa Hennan äitikin
nuorena härmäläistyttönä kudontakurssilla tehnyt niin ison ja komean
pöytäliinan, että hänen äitinsä oli sitä katsellessaan kysäissyt: "Meinaakko
saara nuan isoon taloon?"
Hennan filosofia
Millaisia asioita Henna pitää tärkeinä omassa työssään? Sitä
ei tarvitse miettiä, vaan vastaus tulee heti: "Kestävyys eri tavoin
arvioituna - sosiaalinen, esteettinen, ekologinen ja kulttuurinen kestävyys!"
Perinteistä ja luonnonmateriaaleista löytyy innoitus. "Kun suunnittelen
tuukimalleja, voin ottaa kansanomaisen sidoksen ja muuttaa sitä johonkin
suuntaan." Henna tuottaakin kulttuuria erityisesti fyysisten esineiden,
lähinnä tekstiilien kautta. Niissä yhdistyvät kotimaisuus ja paikallisuus,
kauneus, luonnonmukaisuus ja perinteisiin pohjautuva kehitystyö. Toisaalta hän
on tehnyt myös rankkaa myyntityötä - ja silloinkin samalla arvopohjalla.
Entä mikä on omalla alalla hankalaa? "Tekstiilien
tuotanto on jo kauan ollut teollista ja perustuu suuriin määriin pienellä
hinnalla. Aito käsityö on työvoimavaltaista. Siinä on tekemistä, että pystyy
liittämään tuotteeseen niin paljon sisältöä ja merkitystä, että se pystyy
kilpailemaan halvemman tuotannon kanssa ja on ostajan mielestä hintansa
arvoista".
Henna on huomannut, että yhteistyössä hedelmällisin kuvio
löytyy toimialarajojen ylittämisestä. Esimerkiksi kun sähköinsinööri piirtää
lamppujen paikat yhdessä sisustussuunnittelijan kanssa, syntyy uutta kahdesta
eri näkökulmasta. Yhteistyön lisäarvo ei olisi samanlainen kahden sisustussuunnittelijan
tai kahden sähköinsinöörin kesken. Parhaita hetkiä ovat ne, jolloin esimerkiksi
aivan toisenlaisten tehtävien parissa puurtavan virkamiehen silmät alkavat
loistaa innostuksesta hyvän sisustusidean myötä: "Joo! Niinhän me voitais
tehdä!" Yksi esimerkki
palkitsevasta kumppanuudesta oli tilasuunnittelu asianajotoimiston
henkilökunnan kanssa; huovutuksilla ja tekstiiliteoksilla luotiin ympäristö,
jossa heidän on helppo rikkoa jäätä ja lähestyä asiakasta pehmeästi. Taideteokset
toimivat puheenaiheena ja huomion kohteena ennen muihin asioihin siirtymistä.
Verkostoyhteistyössä esimerkiksi yhteinen osasto messuilla
on Hennan mielestä kiinnostavampaa kuin omaan pikku puljuun sijoittaminen. Kumppanuuden
mahdollisina uhkina Henna näkee riskin ammattisalaisuuksien vuotamiseen ja
plagiointiin. Yritystoiminnassa on vaikea pysytellä pitkään samalla tasolla
ilman jatkuvaa uusien tuotteiden kehittämistä, joten luottamus on yhteistyön
edellytys ja se tarkoittaa hakeutumista sellaiseen kumppanuuteen, jossa
osapuolet ymmärtävät immateriaalioikeuden merkityksen ja joilla on oma
ammatillinen ylpeys.
Pohdintaa tulevaisuudesta
Pohjalaistalokulttuurissa Henna näkee valtavat
mahdollisuudet, koska aihepiiri liittyy niin moneen alaan. "Kun kyse on terveellisestä ja kestävästä
rakentamisesta, on hämmästyttävää että niin harva vasta on oivaltanut idean.
Teknistyminen ja laitteistuminen edellyttävät koko ajan uutta osaamista talojen
kunnossapidosta samalla kun hengittävien rakenteiden ymmärrys vähenee. Ihmisille
käy yhä vaikeammaksi järkeillä miten rakenteet pysyvät terveinä. Kohta käy
niin, ettei asumiseen kytkeytyvä talon huolto enää kuulu lainkaan normaaleihin
kansalaistaitoihin. Meillä on pitkään vallinnut sellainen asenneilmapiiri, joka
tuhoaa vanhaa ja suosii uutta. Tavallaan ymmärrän näiden asenteiden
historiallisen taustan - Suomessa on pitkä jatkuvuus sille ajattelulle, että
uusi on aina parempaa. Tässä kohtaa ja nyt se ajattelu ei enää toimi!"
Henna on huolissaan myös kansallisesta bruttokansantuotteen
kehittymisestä. Joka puolella kituutetaan eikä uskalleta investoida. Rahaa ja
kannattavuutta on saatava rajojen ulkopuolelta. Sen sijaan että tuodaan
ulkomailta, tulisi lisätä kotimaista työtä ja tuotantoa sekä löytää uusia
väyliä vientimarkkinoille. "Megatrendi
on, että ihmiset pyrkivät ostamaan vihreämpää ja parempaa. Tämän odotetaan
muuttuvan valtavirtaiseksi vuosikymmenen kuluessa ja näin minäkin soisin
tapahtuvan".
Myös Henna haluaisi löytää yhteistyökumppaneita ja väyliä
kansainvälistymiseen. Tämän toteutumiseksi tulisi selvittää mitä erilaisimpia
asioita aina tulleista, agenteista ja jälleenmyyjistä lähtien. Millaisille
messuille olisi hyvä osallistua ja voisiko niille lähteä yhdessä mahdollisten
yhteistyökumppaneiden kanssa? "Verkostoyhteistyö voisi olla myös
kansainvälistä. Mukana voisivat olla esimerkiksi Ruotsi ja Tanska samanlaisina
arktisina alueina kuin Suomi - ja yhtenä yhteistyön nimittäjänä voisi olla
hengittävä rakenne ja terve talo". Hennan visio tulevaisuudesta jossa
asiat ovat edenneet mieluisaan suuntaan, sisältää taidekäsitöiden ja
sisustusturkisten kuten taidefällyjen tekemistä mm. kangaspuilla ja kirjomalla,
sekä näiden myymistä maailman eri kolkkiin. Eikä tämä suinkaan ole mahdoton
tavoite.
Pohjalaistalo on kulttuurinen maaperä, johon Hennan oma
taiteilijatarina liittyy ja josta käsin hän jatkossakin toimii eri suuntiin. Tässä
kohtaa Hennaa hymyilyttää, sillä mieleen nousee yksi kertomus siitä, mitä nuo
eri suunnat voivatkaan käytännössä tarkoittaa:
hän oli Lapuan Ränkimäen museolla mukana järjestämässä bootcampia eli
näyttelijöiden intensiivikurssia Härmä-elokuvaa varten! Ohjaajat ja
päänäyttelijät elivät neljän päivän ajan niin aitoa 1800-lukua kuin mahdollista
eläytyäkseen elokuvan maailmaan ja valmistautuakseen uskottaviin
roolisuorituksiin. Vanhan pohjalaistalon sänkyihin sijattiin olkipatjat ja
fällyt ja Henna asui näyttelijöiden kanssa valmistaen ruokaa, lämmittäen
savusaunaa ja järjestäen sekä
polkkaharjoituksia että tallia hevosille! "Se oli yhtä improvisaatioteatteria
koko ajan ajoharjoitteluista ja puiden pilkkomisesta aina lehmien lypsämiseen
saakka. Sellainen aikamatka oli fantastinen kokemus itsellekin ja yllättävää
oli, miten helposti siihen pystyi siirtymään!"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti